Her er den ferdige plakaten. Organisasjonen jeg valgte å lage plakat for var Ungdom Mot Retusjert Reklame.
Plakaten bruker dramatiseringsformene "Problemet" og "Informativ". Problemet med dagens retusjering av modeller i motebransjen vises i bildet samtidig som den informerer om hva som er blitt manipulert på modellen.
Fontene jeg har brukt er grotesk (overskrift/slagord), antikva (informasjonstekst/boks) og skriveskrift (stikkord). Disse er alle forskjellige type fonter og derfor er de formkontraster.
Jeg har brukt størrelsekontraster i slagordet der "skjønnhetstyranniet" er forstørret. Og i infoboksen der "1 av 3" er uthevet i større skrift.
Fargekontraster er brukt med modellens svarte kjole mot hvite bakgrunn. "Skjønnhetstyrnaiet" og "1 av 3" er det også brukt fargekontraster.
Repeisjon er brukt på de stiplede linjene til info-stikkordene og i slagordet. Og det røde og blå i logoen er de samme som er brukt på ordene "Skjønnhetstyranniaet" og "1 av 3". Den samme fonten på slagordet er også brukt på linken til UMRR's hjemmeside i høyre hjørne.
Hovedfokuset er modellen, hun er plassert ca. i det gylne snitt og blir derfor et blikkfang for observatøren.
Rød og blå er ikke komplementærfarger, men er begge primærfarger. Selv om de teknisksett ikke er det motsatte av hverandre i følge fargesirkelen, er de ofte sett på som kontraster av de fleste.
Stikkordene er gruppert på en side av plakaten, infoteksten på den andre og slagord på toppen.
Aligment - infoboksen er plassert øver logoen som begge er på midten av hverandre. Begge linjene av slagordsteksten er i like grader skrudd på skrå.
Dette er orginalbildet som ble brukt til plakaten og er uredigert. Nå kan vi se hvor mye modellen egentlig er redigert på plakaten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar